Jak dbać o wzrok w pracy? Mity i fakty o świetle niebieskim

Jak dbać o wzrok w pracy?

Wielu z nas korzysta z komputerów w pracy, zmęczenie oczu stało się więc poważnym problemem. Badania pokazują, że uciążliwe objawy wizualne występują u 50–90% pracowników korzystających z komputerów. Problemy te mogą obejmować zmęczenie fizyczne, zmniejszoną produktywność, zwiększoną liczbę błędów w pracy, drobne drżenie i zaczerwienienie oczu. Wszystkie monitory emitują światło niebieskie, które odpowiada za zmęczenie oczu podczas pracy przy komputerze.

Część światła niebieskiego, nazywana jest wysokoenergetycznym światłem widzialnym (HEV z ang. High-Energy Visible Light). Światło słoneczne jest głównym źródłem światła niebieskiego – stykamy się z nim na co dzień, przebywając na zewnątrz. Dodatkowo istnieje wiele sztucznych źródeł światła, które emitują duże ilości światła niebieskiego, w tym oświetlenie fluorescencyjne i LED oraz wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Przede wszystkim są to ekrany komputerów, notebooków, smartfonów i innych urządzeń cyfrowych.  Badania pokazują, że zbyt długa ekspozycja na światło niebieskie może powodować zmęczenie, bóle oczu i głowy oraz bezsenność.

MIT: Światło niebieskie naturalnie nie występuje w przyrodzie.
Jest nie tylko emitowane przez urządzenia elektroniczne takie jak komputery, smartfony i tablety, ale także przez słońce.

FAKT: Nasze oczy nie blokują niebieskiego światła.
Światło UV jest w znacznym stopniu blokowane przez wewnętrzne struktury naszych oczu. W przypadku światła niebieskiego już tak nie jest. Badania pokazują, że prawie 100% niebieskiego światła, na które jesteśmy narażeni, dociera do naszych siatkówek.

MIT: Całe niebieskie światło jest złe.
Niecałe światło niebieskie jest złe. Ekspozycja na niebieskie światło jest niezbędna dla dobrego zdrowia. Badania wykazały, że światło widzialne o wysokiej energii zwiększa czujność, wspomaga pamięć i funkcje poznawcze oraz poprawia także nastrój i dobre samopoczucie. Zbyt długa ekspozycja na światło niebieskie może mieć negatywny wpływ na jakość naszego życia.

FAKT: Niebieskie światło może powodować cyfrowe zmęczenie oczu.
Patrząc na ekrany komputerów i inne urządzenia cyfrowe emitujące znaczne ilości światła niebieskiego, wprowadzamy nieostry wizualny „szum”, który zmniejsza kontrast i może przyczynić się do cyfrowego zmęczenia oczu. Główne objawy to zaczerwienienie oczu, uczucie suchości oczu, bóle oczu i/lub głowy oraz niewyraźne widzenie.

Wyświetlacze ciekłokrystaliczne emitują znaczne ilości niebieskiego światła. Zbyt długa ekspozycja na to światło może prowadzić od zwykłego uczucia dyskomfortu oczu, aż po uszkodzenia siatkówki.
Najnowsze badania pokazują również, że światło niebieskie jest bardzo ważne w regulacji naturalnego rytmu dobowego – czuwania i cyklu snu. Związane jest to bezpośrednio z melanopsyną odkrytą w komórkach zwojowych siatkówki. Wykazano, że  światło niebieskie w ciągu dnia pomaga utrzymać zdrowy rytm dobowy, jednak jego zbyt duża ilość późno w nocy (na przykład czytanie na telefonie, smartfonie czy komputerze) może zakłócić ten cykl, potencjalnie powodując nieprzespane noce i zmęczenie w ciągu dnia.